Geplaatst op Geef een reactie

4 en 5 mei zijn in aantocht

Veel basisscholen besteden voor de meivakantie aandacht aan de Bezetting en de Bevrijding van Nederland. Slim Project ‘WO2’ bestaat uit drie teksten over dit thema. Eén tekst behandelt in kort bestek het verloop van WO2, een grote tekst bevat een waargebeurd verhaal over gewone mensen tijdens de Bezetting en er is een ‘beeldtekst’ met foto’s, bijvoorbeeld in te zetten als (deel van een) toets. De teksten zijn eerder geplaatst maar nu licht aangepast. Belangstelling? Ga naar de contactpagina.

Geplaatst op Geef een reactie

Laat het zien (en horen)!

Landkaarten, bouwtekeningen, stripverhalen: veel Slimme Teksten bevatten opdrachten die tot mooie dingen leiden. Ik wil ze graag zien en delen met de andere gebruikers. Dan moet ik ze eerst wel hebben. Ik weet het: leerkrachten (ook ik) leiden een druk leven. Wil je me toch af en toe een foto mailen van dat mooie resultaat van een Slimme Opdracht? Ik ben er blij mee en ik krijg weer meer inspiratie. Dank je!

Geplaatst op Geef een reactie

Nieuwe Slimme Tekst: bouwen

Nieuwe Slimme Tekst: de bouw. De bouw is een grote sector, veel van onze leerlingen zullen ermee te maken krijgen (al is het maar als huizenbezitter). Deze nieuwe Slimme Tekst behandelt woordenschat rondom het bouwen van een huis. Tevens gaan de kinderen zich verdiepen in een offerte en een bouwtekening. Opgenomen in Slim Project Wetenschap en Techniek.

Deze verhalende Slimme Tekst laat de kinderen kennismaken met typische bouwtermen en -beroepen.
Geplaatst op Geef een reactie

Nieuw: de kunst van het illustreren

In het tv-programma ‘Het geheim van de meester’ gaat een team op zoek naar de techniek en geschiedenis van een kunstwerk (meestal een schilderij). De schilder en restaurator Charlotte Caspers schildert het precies na, met gebruikmaking van dezelfde techniek en soms zelfs dezelfde pigmenten. Op een kaart met tekenopdrachten die ik ooit maakte staat ook zo’n opdracht: bestudeer een illustratie uit een kinderboek en teken/schilder het na. Ik heb deze opdracht nu uitgebreid en een ‘eigen’ Kunstkaart gegeven. Kinderen krijgen zo de juiste handvatten om te kunnen gaan werken. En ze kunnen, samen of alleen, een prachtig resultaat behalen. Hebben ze dat eenmaal bereikt, dan kunnen ze het zelf!