‘De bak’ 2016

Slimme Teksten – begrijpend lezen en wereldoriëntatie basisonderwijs

Hier ziet u een overzicht van de teksten die in 2016 verschenen. Een aantal is ook opgenomen in een Slim Project, dat staat er dan bij vermeld. De teksten gaan niet rechtstreeks in op de actualiteit, en worden regelmatig bijgewerkt als de informatie niet meer up-to-date is (suggesties welkom!).

Onderwerp: griep. Titel: ‘Hatsjoe! Grrrrriep!’. Met vragen. Opdracht: maak een voorlichtingsfolder voor de wachtkamer van de huisart, over griep. A3.

Onderwerp: de Tweede Kamer. Titel: ‘De Tweede Kamer (voor beginners)’. Opdrachten: maak een parlementair woordenboekje aan de hand van de tekst, zoek contact met de Tweede Kamer voor meer informatie, en maak van je groep de Tweede Kamer en begin met politiek. A4. Opgenomen in Slim Project ‘Samenleving en bestuur’.

Onderwerp: begin ruimtevaart/natuurkunde. Titel: ‘Van vuurpijl… naar raket’. Opdrachten: woordenschat, en ontwerp zelf veilig vuurwerk. A4. Opgenomen in Slim Project ‘Wetenschap en techniek’.

Onderwerp: Bonaire en Papiaments. Titel: ‘Mi stima Boneiru!’. Met vragen. Opdrachten: een werkstukje maken, een brief schrijven, een reclameposter ontwerpen. A4. Opgenomen in Slim Project ‘Caribisch Nederland’.

Onderwerp: postzegels. Titel: ‘Een wereldreis’. Er zijn veel postzegels afgebeeld. Met behulp van een korte tekst beantwoorden de kinderen vragen over de postzegels. Opdracht: ontwerp een goede postzegel. A3. Opgenomen in Slim Project ‘Talen’.

Onderwerp: paddenstoelen. Titel: ‘Een rondje paddenstoelen’. Met vragen. Opdrachten: breng de paddenstoelen onder in een schema, en teken de paddenstoelen met alleen de informatie uit de tekst als voorbeeld. A4. Opgenomen in Slim Project ‘Natuur’.

Onderwerp: Japan/plattegrond/topografie. Titel: ‘De verveelde keizer’. Opdrachten: ‘vertaal’ de geschreven informatie naar een plattegrond van de keizerlijke stad; schrijf een haiku. A4.

Onderwerp: Kerstmis/geschiedenis. Titel: ‘Het verhaal van Kerstmis’. Met meerkeuzevragen. Opdrachten: maak een informatief schema van alle plaatsen die in de tekst voorkomen; teken een mooie middeleeuwse initiaal. A4.

Onderwerp: het eiland Sint-Maarten. Titel: ‘Sint-Maarten’. Met vragen. Opdracht: teken en schrijf een informatieve poster van een Waddeneiland of een zelfbedacht eiland; gebruik de tekst van Sint-Maarten als model. A3. Opgenomen in Slim Project ‘Caribisch Nederland’.

Onderwerp: gewervelde dieren. Titel: ‘Botjes en graatjes’. Opdrachten: maak een schema met daarin de gewervelde dieren (voorbeeld bijgeleverd); beoordeel foto’s of het een gewerveld dier is, en welk dier. A4. Opgenomen in Slim Project ‘Natuur’.

Onderwerp: geschiedenis slavernij. Titel: ‘Slaven en slavenhandel’. Met meerkeuzevragen. Opdrachten: teken een landkaart met de driehoekshandel, en schrijf een protestbrief tegen de slavernij aan de toenmalige regering. A4. Opgenomen in Slim Project ‘Nederlandse geschiedenis’.

Onderwerp: plasticsoep/milieu. Titel: ‘Plasticsoep’. Met vragen. Opdrachten: woordenschat, teken de oplossing van Ocean Cleanup met de informatie uit de tekst, teken en beschrijf je eigen oplossing. A4. Opgenomen in Slim Project ‘Milieu’.

Onderwerp: schilderkunst/Gouden Eeuw. Titel: ‘Rembrandt en Vermeer’. Een vergelijking van de twee meesters aan de hand van hun schilderijen, beschrijvingen daarvan, en beknopte levensbeschrijvingen. Opdracht: breng de overeenkomsten en verschillen tussen de kunstenaars onder in een schema; vul het aan met wat je zelf nog vindt. A3. Opgenomen in Slim Project ‘Nederlandse geschiedenis’.

Onderwerp: close reading/genres/literatuur. Titel: ‘De vrouw met de koffer’. Met vragen, waarvoor de tekst zeer goed herlezen moet worden. Opdracht: schrijf zelf een versie van het verhaal van de vrouw met de koffer. A4.

Onderwerp: levensbeschouwing/boeddhisme. Titel: ‘Hoe Siddhartha Boeddha werd’. Met vragen. Opdrachten: bereid een klassengesprek voor over het boeddhisme, en teken een persoonlijke mandala. A4.