Slimme Teksten – begrijpend lezen en wereldoriëntatie basisonderwijs
Hier ziet u het laatste overzicht van de teksten die in 2016 verschenen, maar eerder gemaakt zijn. Een aantal is ook opgenomen in een Slim Project, dat staat er dan bij vermeld. De teksten gaan niet rechtstreeks in op de actualiteit en worden regelmatig bijgewerkt als de informatie niet meer up-to-date is (suggesties welkom!).
Onderwerp en titel: De Inuit. Een lange tekst over de mensen die we geen ‘Eskimo’s’ mogen noemen. Kan ingezet worden als toets. Vragen en vier opdrachten.
Onderwerp: Grotschilderingen. Titel: ‘Kunst uit een ver verleden’. De grotschilderingen uit de steentijd blijven fascineren. Met vragen en een beeldende opdracht: maak er zelf een.
Onderwerp en titel: ‘De Europese Unie’. Verleden, heden en (onzekere) toekomst van de EU. Met vragen en (schrijf-)opdrachten. Opgenomen in Slim Project ‘Samenleving en bestuur’.
Onderwerp: Klimaatverandering. Titel: ‘Rudi en de zee’. Een verhalende tekst over een bezoek aan een verdrinkend eilandstaatje in de Grote Oceaan. Wat denken de kinderen dat eraan te doen is? Opgenomen in Slim Project ‘Milieu’.
Onderwerp: Klimaten. Titel: ‘Lekker weertje, hè?’. De klimaatzones op onze planeet worden verklaard. Met beeldvraag: herken de klimaten. Opgenomen in Slim Project ‘Milieu’.
Onderwerp: NT2-onderwijs. Titel: ‘Nederlands is de moeilijkste taal’. Een verhalende tekst over een Internationale Taalklas. Opdracht o.a.: leef je in en beschrijf hoe jij het zou ervaren. Opgenomen in Slimme Projecten ‘Talen’ en ‘Samenleving en bestuur’
Onderwerp: Europese talen. Titel: ‘Spraakverwarring!’. De afkomst van de Europese talen verklaard. Opdrachten: woordenschat én schematiseer de verwantschap tussen de talen. Opgenomen in Slim Project ‘Talen’.
Onderwerp: Boeken drukken. Titel: ‘Wat een kunst!’. De uitvinding van de boekdrukkunst bracht heel wat teweeg.
Onderwerp: Topografie. Titel: ‘Mijn eigen land’. Kent u het verschijnsel ‘geofictie’? Bedenk en teken je eigen land! De tekst en opdrachten kunnen goed gebruikt worden als introductie bij topografie.
Onderwerp: Verhaalsommen. Titel: ‘Zeven luie jongens’. Hoeveel sommen zitten er in dit verhaal? Zo oefen je redactiesommen met de grootste verhaalsom ooit. Kun je er zelf ook een bedenken?
Onderwerp: Bouwen. Titel: ‘De lemen stad Djenné’. Een stad van modder bouwen… het kan en gebeurt! De tekst kan goed dienen als introductie van een modderige bouwles.
Onderwerp: Spoorwegen (1). Titel: ‘Waar gaan we heen?’. Vragen en opdrachten bij de spoorwegkaart van Nederland.
Onderwerp: Spoorwegen (2). Titel: ‘Met de trein’. Geschiedenis van de spoorwegen in vogelvlucht.
Onderwerp: Boeken. Titel: ‘Koop mijn boek!’. Een verhalende tekst over het schrijven van een kinderboek. Welke beroepen komen er allemaal bij kijken?
Onderwerp: Caribisch Nederland. Titel: ‘Tropisch Nederland’. Hoe zat het ook weer met Suriname, de Nederlandse Antillen, de status aparte, 10-10-2010? Opgenomen in Slim Project ‘Caribisch Nederland’.