‘De bak’ 2024

Hier ziet u een overzicht van de teksten die in 2024 verschenen zijn. Een aantal is ook opgenomen in een Slim Project, dat staat er dan bij vermeld. De teksten gaan weliswaar niet rechtstreeks in op de actualiteit, maar worden toch regelmatig bijgewerkt als de informatie niet meer up-to-date is (suggesties welkom). Er verschenen ook weer een paar Engelse vertalingen, die staan er ook bij. Iedere tekst is voorzien van opdrachten, in sommige gevallen staan die in het Slim Doe Meer-document.

Onderwerp: Industriële Revolutie. Titel: Stoom + arbeid = industrie. De tekst bestaat uit twee delen. Het eerste deel behandelt de uitvinding van de stoommachine en de enorme veranderingen die dat teweegbracht. Het tweede deel vertelt het verhaal van Betje, een slachtoffer van zo’n grote verandering: de kinderarbeid in de fabrieken. De tekst maakt deel uit van Slim Project ‘Nederlandse Geschiedenis’ en van ‘Wetenschap en techniek’.

Onderwerp: Wereldwonderen/klassieke oudheid. Titel: De Wereldwonderen van de Oudheid (en van nu). Deze tekst vervangt een oude tekst over de Zeven Wereldwonderen en is helemaal nieuw. De zeven wonderen van de ‘oude wereld’ worden behandeld en tevens is er aandacht voor de hedendaagse wereldwonderen.

Onderwerp: architectuur en bouwwerken. Titel: Bouwen! De tekst behandelt in kort bestek de techniek achter verschillende soorten bruggen, tunnels en wolkenkrabbers (bijvoorbeeld: de Eiffeltoren wordt vergeleken met de Burj Dubai). Opgenomen in Slim Project ‘Wetenschap en techniek’.

Onderwerp: vakantie. Titel: Jippie! Vakantie! In deze tekst zoekt een gezin naar een betaalbare vakantiebestemming. De opdracht aan de kinderen is de verschillende opties uit de tekst te halen en de prijzen ervan te berekenen. De tekst is een eenvoudigere versie van de tekst ‘Inpakken en wegwezen’, die dezelfde opdracht heeft maar lastiger is. Opgenomen in Slim Project ‘Rekenen‘.

Onderwerp: Rapa Nui (Paaseiland) en erfgoed. Titel: Breng mij terug! In deze tekst is een ‘moai’ aan het woord, een beeld zoals je dat alleen op Rapa Nui aantreft. Hoewel: de moai in deze tekst heeft een stem en vertelt ons dat hij in een museum in Londen staat. Hoe is hij daar beland? Mag hij ooit terug? De tekst gaat in op de geschiedenis van het eiland, op de dubieuze rol van Europese ‘ontdekkingsreizigers’ en op de discussie over teruggave van erfgoed. De tekst bevat een close reading-uitwerking in drie sessies en is dus opgenomen in Slim Project ‘Close reading‘.

Onderwerp: sport en beweging. Titel: Klaar voor de start? De tekst vertelt over de geschiedenis van atletiek aan de hand van een sportdag voor een groep kinderen. Naast deze geschiedenis komt ook het belang van beweging en het effect ervan op het menselijk lichaam ter sprake. Hoe ver zitten de kinderen trouwens van de wereldrecords af? Dat gaan ze uitrekenen.

Onderwerp: metriek stelsel. Titel: Meten = weten. De tekst legt uit hoe en waarom de mensen tot het metriek stelsel kwamen. Het tiendelige aspect, grote getallen en andere maatsoorten (mijlen, voeten, gallons etc.) passeren de revu. Opgenomen in Slim Project ‘Rekenen’.

Onderwerp: Groene energie. Titel: Zon en wind nodig! Deze tekst vervangt een oude tekst over dit onderwerp en is helemaal nieuw. Windenergie en zonne-energie worden uitgelegd door Rudi (de ‘ster’ van vele Slimme Teksten) en zijn klasgenote Aya. Opgenomen in Slim Project ‘Milieu‘ en ‘Wetenschap en techniek’.

Engelstalige teksten (vertalingen van bestaande Slimme Teksten):

Onderwerp: Wereldreligies. Titel: Believe it or not. Deze tekst behandelt in kort bestek de vijf grote wereldreligies, met extra informatie over gelijkheid in religies en over scheppingsmythes. Er staat een leerzame outsider tussen.

Onderwerp: Japan. Titel: An Emperor escapes. De zeer veel gebruikte Slimme Tekst over een fictieve Japanse keizer is vertaald. Aan de hand van de tekst kunnen de kinderen de plattegrond van de keizerlijke stad tekenen.

Onderwerp: Rapa Nui. Titel: Take me back! Zie hierboven voor de beschrijving van de Nederlandse tekst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *