In het tv-programma ‘Het geheim van de meester’ gaat een team op zoek naar de techniek en geschiedenis van een kunstwerk (meestal een schilderij). De schilder en restaurator Charlotte Caspers schildert het precies na, met gebruikmaking van dezelfde techniek en soms zelfs dezelfde pigmenten. Op een kaart met tekenopdrachten die ik ooit maakte staat ook zo’n opdracht: bestudeer een illustratie uit een kinderboek en teken/schilder het na. Ik heb deze opdracht nu uitgebreid en een ‘eigen’ Kunstkaart gegeven. Kinderen krijgen zo de juiste handvatten om te kunnen gaan werken. En ze kunnen, samen of alleen, een prachtig resultaat behalen. Hebben ze dat eenmaal bereikt, dan kunnen ze het zelf!
Post van de VOC
De verhalende Slimme Tekst over de VOC in Zuid-Afrika en Japan bracht in mijn eigen groep deze mooie 17e-eeuwse brieven voort.
De snelle hyperloop
De tekst over de toekomst (‘In het jaar 2525’) daagde kinderen op een school in Tilburg uit tot het ontwerpen van deze schitterende hyperloops. Waar blijft die supersnelle verbinding? De kinderen zijn er klaar voor!
Klimaatspijbelen
‘Klimaatspijbelaar’ is nu al het woord van 2019, vind ik. Hoe je ook denkt over spijbelen voor de goede zaak: het kan nooit kwaad het weer eens te behandelen. Er is een Slimme Tekst voor, waarin de gevolgen van klimaatverandering zeer dichtbij komen. Deze eerder geplaatste tekst maakt ook deel uit van de Slimme Projecten ‘milieu’ en ‘de zee’.
Artikel 1 ‘opgefrist’
Kinderpardon, klimaatspijbelaars… ook kinderen hebben met de wet te maken. Ik heb de tekst over Artikel 1 van de Grondwet opgefrist en voorzien van een paar nieuwe vragen. De tekst is vooral een mooie aanleiding voor een klassengesprek. De tekst is ook opgenomen in Slim Project ‘Samenleving en bestuur‘